عزم معلم-خلق حماسه

عزم معلم-خلق حماسه

مسائل آموزشی و پرورشی
عزم معلم-خلق حماسه

عزم معلم-خلق حماسه

مسائل آموزشی و پرورشی

معلم چگونه می تواند حماسه ساز باشد.

معلم چگونه می تواند حماسه ساز باشد.

با سلام و سپاس خدمت معلمان عزیز و متعهد ایران اسلامی که همواره در سنگر علم وایمان  پیشرو بوده و در تربیت انسانهایی همانند خود کوشا بوده اند موضوع بحث ما این است که چگونه یک معلم می تواند حماسه ساز باشد همانطور که امام راحل معلم حماسه ساز انقلاب اسلامی فرمودند معلمی شغل انبیا ء است .انبیاء افرادی بودند از جنس انسان اما برگزیده ی خداوند و این انتخاب بخاطر این بوده است که انبیاء افرادی بوده اند که از نظر پرستش خداوند واز نظر تقوا و ایمان و دیگر خصائل نیک انسانی از دیگر هم نوعان خود برتر ی  داشته اند . تمامی انبیاء و یا بیشتر آنها در زمان خود حماسه ساز بوده اند یعنی اینکه با ایمان به خدا و شجاعت توانسته اند مردمان زمان خویش را به سوی خدا و خداپرستی دعوت نمایند و در مقابل ستمگران زمان خود بایستند و در این راه سختیها و شکنجه ها را بجان خریده اند . نمونه آخرین این انبیا پیامبر بزرگ اسلام بوده است که با وجود تمام سختی ها و مصائب حماسه ی ایجاد کردند که ابدی شد و در پی ایشان دیگر معصومیان هر کدام به سهم خود در امتداد این حماسه یا حماسه های دیگری خلق کردند و یا دنباله روی حماسه ی پیامبر اسلام از جان خود گذشتند .تا  اینکه اسلام و یا همان حاصل حماسه ی رسول اکرم (ص) به ما رسیده است . و اینک این ما هستیم که در جاده انبیاء قدم می زنیم و شغلی همانند شغل انبیاء داریم . رسول اکرم انسان سازی را سر لوحه ی حماسه ی خود قرار دادند و ما نیزکه  انسانهایی با صفحه ی ضمیر سفید در اختیار داریم می توانیم بر این صفحه نقش خدا بزنیم  این انسانها که در اختیار ما هستند همان دانش آموزانی هستند که نگاه به رفتار و کردار من و تو دارند . ما می توانیم با رفتار و کردار خود برای آنان الگو شویم . و از این راه ضمن خلق حماسه یعنی ساختن انسانهایی با رنگ و بوی خدا ، افرادی حماسه ساز بسازیم  تا آنان نیز به نوبه ی خود از این راه پیروی نمایند . امام خمینی که در عصر حاضر حماسه ی بزرگ انقلاب اسلامی  بوجود آوردند خود نتیجه چنین معلمانی بوده است معلمان امام فردی را تربیت کردند که توانست در این عصر پر از بیداد و ستم و زورگویی ,با فریاد بلند و دشمن ستیز خود ندای حق طلبی سر دهد و امام نیز به نوبه خود فرزندان زیادی تربیت نمودند که در راه آبیاری انقلاب اسلامی از جان خود به راحتی گذشتند. به این می گویند حماسه و حماسه سازی یک معلم .

با تشکر رسول زاده

معلم حماسه ساز ، ویژگیها و وظایف

معلم حماسه ساز ، ویژگیها و وظایف

در ابتدا باید  حماسه را تعریف کنیم تا متوجه شویم حماسه چیست و یک معلم چگونه میتواند حماسه ساز باشد. حماسه در لغت به معنای دلاوری و شجاعت است و حماسه سازی یعنی کار و یا عملی و یا رفتاری که شرایط را به شدت تغییر دهد. در تاریخ اسلام  حماسه ی امام حسین (ع) نمونه عملی و کاملی از تعریف حماسه می باشد در تاریخ انقلاب اسلامی حماسه ی آزاد سازی خرمشهر نیز بیانگر این تعریف می باشد که به یکباره سرنوشت جنگ تحمیلی را تغییر داد.  یک معلم برای اینکه حماسه ساز باشد باید دارای ویژگیهای باشد که این ویژگی ها در اسلام با ویژگیهای یک معلم غیر مسلمان بسیار متفات می باشد یک معلم غربی فقط باید علم خود را انتقال دهد . و شرایط دیگری برای او متصور نیست اما یک معلم مسلمان دارای ویژگی های بسیار زیاد ی باید باشد که   اولین ویژگی که در دین برای معلم و مربی آمده است ، آغاز تربیت از خود معلم ومربی است تا یک معلم خود دارای ارزش هایی نباشد نمیتواند معلم خوبی باشد یک معلم ابتدا باید تربیت را خود شروع نماید تا قادر باشد دیگران را تربیت نماید دومین ویژگی و شرایطی که دین برای معلم و مربی قایل شده ، الگو بودن معلم برای دانش آموزان است ؛ زیرا به میزان قابل توجهی ، شخص تربیت پذیر، محتاج یک الگوی زنده وموفق است تا بتواند در عمل با مشاهده و مقایسه ، نقاط ضعف خویش را دریابد سومین ویژگی مهمی که دین برای معلم و مربی تجویز نموده این است که معلمان باید از کرامت و احترام شایسته ای برخوردار باشند تا امکان تربیت دینی دانش آموزان فراهم شود . چنین معلمی می تواند الگوهایی خوبی تربیت نماید که هر کدام از آنها در جامعه بنوبه ی خود می توانند حماسه ساز باشند.                                         

نقش تفکر فاطمی در خلق حماسه

نقش تفکر فاطمی در خلق حماسه

در ابتدای سخن باید ببینیم که تفکر چیست ؟ و فاطمه کیست؟ در روایا ت آمده که یک ساعت فکر کردن از هزار سال عبادت برتر است . فکر در باره ی اینکه کیستم ؟ برای چه آمده ام هدفم چیست ؟ و از این راه خود را شناخته تا بتوانم خدای خود را نیز بشناسم .و فاطمه یگانه دختر پیامبر بزرگ اسلام ،مادر یازده امام و همسر نخستین امام .

فاطمه در زمانی که شوهرش در میان اشقیا به اسارت گرفته شده بود و هر آن بیم کشته شدنش بدست آنان می رفت قیام نمود و حماسه ای بوجود آورد که زمینه سازحماسه ی حسین (ع) گردید و تا کنون نیز ادامه دارد. و امروز نیز که مسلمانان بویژه شیعیان علی (ع) از همه جهت در بند و اسارت اشقیا ء روزگار قرار گرفته اند نیاز به احیاء تفکر فاطمی و حسینی دارند. باید به مانند فاطمه فریاد زد و جلوی بی عدالتی ایستاد . باید به جهان نشان داد ما زنده ایم پس هستیم . دشمن امروز قلب اسلام را نشانه گرفته و منتظر این است که ما یک زمانی و در یک جایی کم بیاوریم تا بتواند ضربه ی کاری خود را بزند .ما باید در این سال که رهبر عزیزمان  سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامیدند کاری کنیم که فاطمه(س) انجام داد باید ذوالفقار علی (ع) را از نیام بر کشیم و با اتحاد جلوی دشمن بایستیم و در همین ابتدای سال با اتحاد و یک پارچگی در انتخابات شرکت کنیم . و حاکمی برگزینیم که بتواند با برنامه ریزی مناسب برای ایجاد حماسه ی اقتصادی راهگشا باشد.

معلم نمونه درآموزه های قرآنی


ارزش و مقام معلم 
سخنی زیبا از امام صادق علیه السلام ارزش و مقام معلم خوب را روشن می سازد. حضرت می فرماید: «تمامی جنبندگان روی زمین و ماهی های دریا و هر کوچک و بزرگ در زمین و آسمان خدا، برای آموزگار خوب طلب آمرزش می کنند». معلم، شاگردانش، این امانت های الاهی را از آلودگی ها و تباهی ها حفظ کرده و سعی می کند با تعلیمات خود و تربیت آنان، زمینه رشد و کمالشان را فراهم آورد. انتظار جامعه از افراد به اندازه ارزش و مقام آنان است و بنابراین، معلمی که این چنین مقامی دارد، هیچ گاه مرتکب اعمال ناشایست نمی شود.

سوز و گداز معلم 

نخستین و اساسی ترین نشانه معلم نمونه، برخورداری او از سوز و گداز «انسان سازی» است. تنها عده معدودی از انسان ها هستند که همه وجودشان سرشار از سوز و گداز سازندگی است. این افراد عاشق تربیت هستند. قوی ترین انگیزه در آنها، سوز و شوق انسان سازی است. این افراد، از هدایت فردی به شادی و خرسندی دست می یابند. سوز و گداز، اساسی ترین و ضروری ترین ویژگی معلم نمونه است. چنین معلمی به مدرسه و کلاس عشق می ورزد؛ زیرا او در چنین محیطی بهتر و کامل تر می تواند به هدف انسان سازی خود برسد. یکی از ویژگی های یگانه معلم نمونه انسان، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، سوز و عشق به هدایت و ارشاد انسان ها بود.

هنرمندی معلم 

معلم بودن، تنها در انحصار معلومات نیست، بلکه افزون بر معلومات و تخصص، هر معلم باید با هنر معلمی آشنا باشد؛ یعنی بداند چگونه از معلومات خود بهره بگیرد و به عبارت دیگر، با چه زبانی با شاگردان سخن بگوید، چه شیوه هایی را در ارتباط با شاگردان در نظر بگیرد و چگونه با شاگردان ارتباط برقرار سازد. معلم نمونه با بهره گیری از فنون روان شناسی، با قدرت و مهارت، امواج متلاطم کلاس را آرام کرده، تسلط و توانایی اداره کلاس را عملاً عرضه می دارد. این روان شناسی معلم برای اداره هر کلاس، شیوه خاصی را در نظر می گیرد ؛ چنان که در خصوص تک تک شاگردان نیز رفتار خاصی را انتخاب می کند. به رعایت همه این اصول، «هنر معلمی» می گویند.

ادامه مطلب ...

معلم شایسته از دیدگاه قرآن


معلمی وظیفه ای بس گرانقدر و ارزشمند در اسلام است. اولین معلم خداوند متعال است که فرمود: الرحمن، علم القرآن... خداوند رحمان قرآن را آموخت... دومین معلم، پیامبر اکرم(ص) است که خود فرمود: من معلم برانگیخته شده ام و ائمه اطهار و بزرگان دین نیز هر یک معلمانی برجسته و راهنمایانی بس شایسته بوده اند.

در این مقاله، نویسنده کوشیده است که به بررسی ویژگی های معلم شایسته براساس آیات قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع) بپردازد

ادامه مطلب ...